Orjinal Araştırma

PEDİATRİK AKUT ENFEKSİYÖZ MİYOZİTLERİN KLİNİK ve LABORATUVAR ÖZELLİKLERİ: 26 HASTANIN DEĞERLENDİRİLMESİ

10.4274/jcp.2020.0009

• Aysegül Danış
  • Özlem Yayıcı Köken
  • Hülya Kayılıoğlu
  • Özge Dedeoglu
  • Ayse Aksoy
  • Deniz Yuksel

Gönderim Tarihi: 02.09.2019 Kabul Tarihi: 09.01.2020 J Curr Pediatr 2020;18(1):95-103

GİRİŞ ve AMAÇ:

Enfeksiyöz ve idiopatik olarak iki ana grupta incelenen, inflamatuvar miyopatiler içinde etken ajanın tespit edilebildiği enfeksiyöz miyozitler; çocuklarda genellikle viral üst solunum yolu enfeksiyonlarını takiben 1-5 günlük dönemde ortaya çıkan, yaygın kas ağrısı, yürümede güçlük ile karakterize, çoğunlukla kendiliğinden düzelen selim tablolardır. Bu çalışmada amaç çocukluk çağı akut enfeksiyöz miyoziti tanısı ile takip edilen hastalarımızın klinik ve laboratuvar özelliklerini incelemektir.

YÖNTEM ve GEREÇLER:

Sağlık Bilimleri Üniversitesi Ankara Dr. Sami Ulus Kadın Doğum, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Çocuk Nöroloji Polikliniğine son beş yılda başvuran ve akut enfeksiyöz ve idiopatik miyozit tanısı alan hastalar retrospektif olarak dosya bilgileri ile incelendi.

BULGULAR:

Ani başlayan yaygın kas ağrısı, yürümede güçlük şikayeti ile başvuran ortalama yaşları 79.6 ay ve %57. 7’ si erkek (n=15) toplamda 26 hastanın; %73.1’ inde (n:19) yakın zamanda geçirilmiş üst solunum yolu enfeksiyonu öyküsü mevcuttu. Başvuruda bakılan ortalama kreatin fosfokinaz düzeyleri 2596 IU/L idi. Enfeksiyöz etken toplam 9 hastada (%26.9) tespit edilebildi. Bu etkenler; İnfluenza B (n=3), A grubu beta hemolitik streptokok (n=2), İnfluenza A/H1N1 (n=1) ve Mycoplasma pneumoniae (n=1) idi. 1 hasta Escherichia coli’ ye bağlı ürosepsis, 1 hasta Metisilin dirençli Stafilococcus aureus’ a bağlı sepsis tanısı aldı. Bulgular hastaların çoğunda en geç 48 saat içerisinde düzelmeye başlamakla birlikte ortalama iyileşme süresi 8.31± 5.8 gündü.

TARTIŞMA ve SONUÇ:

Çocukluk çağı akut enfeksiyon ilişkili inflamatuvar miyozitinin rabdomiyoliz riski nedeniyle hızlı tanınıp yakın izlem gerektirmesi, akut güçsüzlükle başvuran hastaların ayırıcı tanısında mutlaka ilk akla gelen tanılardan olması nedeniyle çocuk hekimleri tarafından çok iyi bilinmelidir.

Anahtar Kelimeler: myozit, enfeksiyöz, viral