Özgün Araştırma

KİSTİK FİBROZİS DIŞI BRONŞEKTAZİ HASTALARINDA AĞIZ HİJYENİ, AĞIZ SAĞLIĞI ve PERİODONTAL SAĞLIK

10.4274/jcp.2020.0017

• Feyza Ustabas Kahraman
  • Serife Ozdemir
  • Hakan Yazan
  • Erkan Cakir

Gönderim Tarihi: 02.03.2020 Kabul Tarihi: 24.04.2020 J Curr Pediatr 2020;18(2):177-193

GİRİŞ ve AMAÇ:

Bu çalışmanın amacı, kistik fibrosis dışı bronşektazi (KFDB) hastalığı olan ve herhangi bir hastalığı olmayan çocukların ağız hijyeni, ağız ve periodontal sağlığı ile ilgili parametreleri karşılaştırmaktır.

YÖNTEM ve GEREÇLER:

Bu çalışma Nisan 2015-Temmuz 2015 tarihleri arasında yapılan 0-16 yaş arası 151 çocuğun dahil olduğu kesitsel bir çalışmadır. Çalışma grubu 151 çocuktan (KFDB 111 çocuk, bronşektazi veya kronik hastalığı olmayan 40 çocuk) oluşturuldu. KFDB hastalarının tek seferlik oral muayenesi yapıldı ve panoramik radyografik incelemeler istendi. Bu hastalarda oral ve periodontal sağlık kriterleri iki grupta hesaplandı. Çocukların ebeveynlerinden 6 çoktan seçmeli soruyu cevaplamaları istendi.

BULGULAR:

Süt dişi dolgu yüzeyi sayısı çalışma grubunda kontrol grubuna göre daha yüksekti. Molar diş sayısı ve sağlıklı diş sayısı kontroller için çalışma grubuna göre anlamlı olarak yüksekti. Diş sağlığı ile ilgili diğer parametreler açısından gruplar arasında fark bulunmadı.hipertansiyon saptanmadı.

TARTIŞMA ve SONUÇ:

Ağız hijyeni parametrelerinin çoğunluğu açısından gruplar benzer olsa da, periodontal muayene ile tespit edildiği gibi diş sağlığının bozulmasının KFDB hastalarında anlamlı olarak daha yaygın olduğunu bulduk.

Anahtar Kelimeler: Çocuk, Bronşektazi, Periodontal Hastalıklar, Diş Hastalığı, Ağız Hijyeni