Orjinal Araştırma

KRONİK ÜRTİKER’Lİ ÇOCUKLARDA SERUM OTOLOG DERİ TESTİ: HASTALIĞIN AĞIRLIĞI İLE İLİŞKİSİ VAR MI?

10.4274/jcp.2020.0008

• Deniz Özçeker
  • Esra Özek Yücel
  • Sevgi Sipahi Çimen
  • Fatih Dilek
  • Nermin Güler
  • Zeynep Tamay

Gönderim Tarihi: 09.11.2018 Kabul Tarihi: 11.02.2020 J Curr Pediatr 2020;18(1):85-94

GİRİŞ ve AMAÇ:

Çalışmamızda Otolog serum testi pozitifliği ile çocukluk çağı kronik spontan ürtikerinin ağırlığı arasındaki ilişkiyi araştıran kısıtlı sayıda çalışmaya katkıda bulunmak amaçlanmıştır.

YÖNTEM ve GEREÇLER:

Kronik spontan ürtiker nedeniyle otolog serum testi yapılmış 87 çocuk hastanın verileri geriye dönük incelendi. Ürtiker ağırlığı ürtiker aktivite skoruna göre değerlendirildi.

BULGULAR:

Hastalarımızın 19’ında (%21.83) otolog serum testi pozitif olarak tespit edildi. Otolog serum testi pozitif ve negatif olan hastaların klinik ve laboratuvar parametreleri değerlendirildiğinde; yaş, cins, semptomların başlama yaşı, total IgE ve eozinofil (%) açısından istatistiksel anlamlılık saptanmadı. Otolog serum testi pozitif olan hastaların ürtiker aktivite skorları anlamlı olarak daha yüksek saptandı (p 0,001).

TARTIŞMA ve SONUÇ:

Çalışmamızda otolog serum testipozitif hastalarda ürtiker aktivite skoru daha yüksek bulunmuştur. Pozitif otolog serum testine sahip hastaların tedavi seçimi hastalığın daha şiddetli olabileceği ihtimalini dikkate alarak yapıldığında daha çabuksemptom kontrolünü ve hastaların yaşam kalitesinin düzelmesini sağlayacaktır.

Anahtar Kelimeler: çocuk, otolog serum testi, kronik spontan ürtiker, ürtiker aktivite skoru