Diğer

Invaziv Mantar Infeksiyonlarinin Tanisi

• Ülker Dogru

J Curr Pediatr 2006;4(1):-

Son birkaç dekatta invaziv mantar infeksiyonlarinin sikligi dramatik biçimde artmistir. Bu artisin nedeni immun eksikligi olan hastalarin sayisinda artis, genis spektrumlu antibiyotiklerin yaygin kullanimi ve mantar hastaliklarinin varligindan daha fazla kuskulanilmasidir. Invaziv mantar hastaliklarinda erken tani uygun tedaviye yol göstermesi ve mortaliteyi önlemesi bakimindan önemlidir.Yeni antifungal ilaçlarin bazi mantarlara spesifik etkisinin bulunmasi da erken taninin önemini ortaya koymaktadir. Ancak konvansiyonel mikrobiyolojik ve histopatolojik yöntemler genellikle sensitif ve spesifik olmadigindan tani ancak hastaligin geç evresinde konabilmektedir. Bu nedenle erken taniyi saglayacak yaklasimlar üzerinde çalismalar yogunlasmaktadir.Tani , klinik gözlem, radyolojik incelemeler yaninda direkt preparat, kültür, fungal metabolitlerin saptanmasi ve miktarlarinin belirlenmesi, fungal makromoleküler antijenlerin ve antijenlere karsi spesifik konak immun yanitlarinin saptanmasi, spesifik fungal nukleik asid dizilerinin amplifikasyonu ve saptanmasi gibi laboratuar ve moleküler biyolojik incelemeler iledir.Tani için biyopsi materyelinin alinmasi hastanin genel durumunun iyi olmayisi nedeniyle genellikle mümkün olamamaktadir. Yeni diagnostik araçlar eriskinler için ümit verici olmakla birlikte bunlarin çocuklarda yarari sinirlidir.

1. 1.Hope WW, Walsh TJ, Denning DW. Laboratory diagnosis of invasive fungal aspergillosis. Lancet 5:. 0;0:609-622.

2. Lass-Florl C, Gunsilius E, Gastl G, at all. Clinical evaluation of Aspergillus-PCR for detection of invasive aspergillosis in immunsuppressed patients.Mycoses . 2005;0:7-12.

3. 3.Pasqualotto AC, Denning DW.Diagnosis of Invasive Fungal Infections.Business Briefing:. 0;0:0-0.

4. Steinbach WJ. New findings and unique aspects in pediatric aspergillosis.Med Mycol.2005 . 0;0:5-261.

5. 5.Yeo SF, Wong B.Current status of nonculture methods for diagnosis of invasive fungal infections.Clin.Microbiol Rew.15(3):. 0;0:465-484.