Olgu Sunumu

• Nazan Tomaç
  • Yöntem Yaman

J Curr Pediatr 2005;3(1):-

Rubella (kizamikçik), özellikle postauriküler, suboksipital ve servikal lenf nodlarini tutan, ortalama üç gün süren eritematöz makülopapüler döküntü ile karakterize, çogunlukla tedavisiz düzelen akut viral bir hastaliktir. Nadir olmakla birlikte trombositopeni, akut ensefalit, retrobulber nörit gibi ciddi komplikasyonlara da neden olabilmektedir.Daha önce saglikli olan 13 yasindaki kiz hasta hastanemiz çocuk acil poliklinigine 2 kez yaklasik 2 dakika süren, ellerde ve ayaklarda kasilma, dislerde kilitlenme yakinmasi ile basvurdu. Öyküsünden 5 gün önce hafif ates ve bas agrisinin oldugu, 2 gün önce de yüzden baslayip, kollara ve gövdeye yayilan döküntüsünün ortaya çiktigi ögrenildi. Fizik incelemesinde ates: 38,2 °C, kan basinci: 120/70 mmHg, nabiz: 124/ dk, solunum: 24/dk idi. Genel durumu kötü, konfüze ve uykuya egilimi olan hastanin yüz ve boynunda daha belirgin olmakla birlikte tüm vücudunda basmakla solan makülopapüler döküntü mevcuttu. Bilateral oksipital 1x1 cm, sag posterior servikal 3-4 adet 1x1,5 cm, sag submandibular 3x1,5 cm ,sol submandibuler 2,5x1,5 cm boyutlarinda lenfadenopatiler saptandi. Bilgisayarli beyin tomografisi normal olarak degerlendirilen hastanin, beyin omurilik sivisi (BOS) örneginde: glukoz: 58 mg/dl (es zamanli kan sekeri: 110 mg/dl), klor: 119 mmol/lt, protein 52 mg/dl idi. BOS gram boyasi ve kültüründe etken saptanamadi. Serolojik olarak rubella Ig M antikoru pozitif bulunan hastanin diger viral markerlari negatif idi. Akut rubella ensefaliti tanisiyla izlenen hastaya uygun idame sivi ve antipiretik tedavisi baslandi. Konfüzyonu ve uykuya egilimi iki gün süren, konvülsiyonu olmayan hastanin beyin magnetik rezonans (MRI) normal olarak degerlendirildi. Elektroensefalogram (EEG)’sinde sol santral bölgede fokal epileptik aktivite saptanan hastaya karbamazepin baslanarak önerilerle taburcu edildi.Bu olgu nedeniyle; asi ile önlenebilir bir hastalik olan kizamikçik için, gelismis ülkelerde düzenli asi uygulamasi baslatilmis olmasina ragmen, henüz ülkemizde ulusal asi programinda yer almamasina dikkat çekilmek istenmistir. Ülkemizde rubella asisinin uygulanmasiyla akut rubella ensefaliti ve diger komplikasyonlar önlenecek, asi için yapilacak harcamalar ortaya çikacak komplikasyonlarin tedavisi için yapilacak giderlerden daha az olacaktir.